Home Actueel Molens Stichting Sponsors Beeldbank Contact
  • Itens
  • anbi

De Nijhuizumermolen

Op de plaats waar nu de Nijhuizumermolen staat stond in 1832 al een molen; deze bemaalde samen met een andere spinnekopmolen, die een kilometer noordnoordwestelijker stond, de 155 ha grote Monnikenburenpolder op de Bonne Brekken, deel van de Friese Boezem. De molen kreeg bij de bouw een buitenscheprad en is pas later vervijzeld: aan het ondertafelement zit nog steeds de bevestiging/houder van de donsbalk uit de schepradas. De waterlopen liggen onder een afwijkende hoek, doordat omdat deze molen eerst met een scheprad was uitgerust.

Vóór 1940 werd in de molen een dieselmotor geplaatst, waarna bovenhuis met tafelement werden gesloopt. De torenstijlen werden verlengd waardoor de onderbouw het uiterlijk van een achtkante kegel kreeg. Voor 1972 werd de dieselmotor vervangen door een elektromotor; deze werd later geautomatiseerd. Door ingrijpen van enige Friese molenliefhebbers kon in 1994 een geruisloze verdwijning op het allerlaatste moment worden voorkomen: de sloop was al geregeld. Op 26 september 2003 droeg het Wetterskip Marne-Middelsee de molen over aan de toenmalige Molenstichting Nijefurd, de hedendaagse Molenstichting Súdwest-Fryslân.

In juni 2008 werd de ondertoren gedemonteerd, waarna in de werkplaats herstel volgde. Gezien de aanwezigheid van rietlatten werd besloten, de toren met riet te dekken. In september waren ondertoren en waterlopen klaar. 24 oktober werden bovenhuis, schroef, trapbomen, spil en kamwielen geplaatst. 28 november 2008 werd er voor het eerst gemalen; 30 november was de molen voor publiek geopend.

In het najaar van 2014 wordt er door molenaar Henk Brandsma fotomateriaal opgedoken waaruit blijkt dat de spinnekop voorheen voorzien was van spruit en schoren. De molen is inmiddels hiermee uitgerust, zie ook elders op onze web site.

De molen is te bezichtigen wanneer deze draait en op afspraak. De molenaars Henk Brandsma en Jan Huls zijn bereikbaar via respectievelijk 06-22330808 en 06-15400973.

2018 Molenstichting Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl