Home Actueel Molens Stichting Sponsors Beeldbank Contact
  • Itens
  • anbi

Windmotor bij Molkwerum

Deze Hercules Metallicus windmotor is de opvolger van een achtkante molen, die in 1854 gebouwd was en in 1925 werd gesloopt. De windmotor is ingericht met een vijzel en heeft een opvoerhoogte van 2,20 mtr. Het rad bestaat uit 30 bladen en heeft een diameter van 12 mtr. Thans staat naast de windmotor een elektrisch gemaal.

Deze windmotor is in 1994/1995 geheel gerestaureerd.

Een compleet nieuwe restauratie begon in november 2010. Deze restauratie betrof de bovenbouw van de windmotor. Hierbij zijn onder andere torenconstructie, vanen, windrad, spillen en tandwielen gerestaureerd. Een jaar later verrichtte de heer van Erkelens, dijkgraaf van het Wetterskip Fryslân, de officiële her-ingebruikstelling. Een verslag van deze ingebruikstelling via deze link.

Een impressie van de windmotor via de beeldbank.

De molen is te bezichtigen wanneer deze draait en op afspraak. Molenaar Johan de Jong is bereikbaar via 06-51549221.

2018 Molenstichting Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl